Wie wij zijn

Sint Stanislaus Kostka is de oudste van de vier Veldhovense scoutinggroepen. De groep is opgericht in 1946. Onze scoutinggroep biedt een afwisselend activiteitenprogramma voor kinderen vanaf 5 jaar tot en met jongeren van 25 jaar.

Onder leiding van vrijwilligers zijn er meestal op zaterdagochtend of –middag in en rond de blokhut allerlei activiteiten. Enkele keren per jaar wordt er gedurende een weekend gebivakkeerd of gekampeerd, en het speljaar wordt in de zomervakantie afgesloten met een zomerkamp.

Voor zowel jongens als meisjes zijn alle bestaande speltakken binnen scouting vertegenwoordigd. Momenteel hebben we ongeveer 150 leden waaronder ook een compleet bestuur van 7 personen.

Wat wij doen

Bij onze scoutinggroep leren kinderen spelenderwijs met elkaar omgaan, samenwerken en doen sociale vaardigheden op. Ze werken niet alleen in hun eigen speltak, maar we hebben bij onze groep ook regelmatig groepsactiviteiten van een dag of weekend met alle scouts samen. Dit geeft de kinderen de kans om ook met andere speltakken op te trekken. Bij onze scoutinggroep krijgen de kinderen een gevarieerd spelaanbod, worden ze structureel beziggehouden en worden begeleid in hun activiteiten.

De begeleiding vindt plaats door de leiding. Voor elk speltak staat een compleet stafteam klaar. Veel van onze stafleden zijn zelf ook jeugdlid geweest bij onze groep. Zij zijn doorgestroomd en uiteindelijk bereid gevonden om vrijwillig leiding te geven bij onze groep. Deze vrijwilligers besteden per week ongeveer 8 uur aan scouting. Dan draaien ze ook nog ongeveer 3 weekenden per jaar en gaan ze nog in de zomer een week op kamp.

Al onze leiders en leidsters dienen in het bezit te zijn van een VOG en dienen tevens een intern kwalificatietraject te volgen. Hierbij worden ze gemonitord en begeleid door onze praktijkbegeleiders (door Scouting Nederland gekwalificeerde trainers). Regelmatig organiseren onze praktijkbegeleiders ook cursusavonden voor alle leidinggevenden. Op deze manier wordt de leiding op het benodigd kwaliteitsniveau gebracht en gehouden. Ze zijn dus erg intensief bij onze groep betrokken. Over het algemeen blijft de leiding lang bij de groep betrokken en is er dus weinig verloop.

Onze speltakken

Onze scoutinggroep kent de volgende speltakken (leeftijdsgroepen):

Naam speltakJongens/MeisjesLeeftijdDraaidagTijdContributie
(per kwartaal)
Beversgemengd5 t/m 7 zaterdag10:30 – 12:30 € 32,50
Shanti-hordemeisjes7 t/m 11zaterdag14:00 – 16:30€ 40,00
Welpenjongens7 t/m 11zaterdag14:00 – 16:30€ 40,00
Gidsenmeisjes11 t/m 15zaterdag10:30 – 13:00€ 42,50
Verkennersjongens11 t/m 15zaterdag13:30 – 16:30€ 42,50
Rowans & Sherpa’sgemengd15 t/m 18vrijdag20:00 – 23:00€ 45,00
Pivo’sgemengd18 t/m 22vrijdag20:00 – 23:00€ 45,00
Ramstamgemengd>22vrijdag20:00 – 23:00€ 32,50

Op onze speltakpagina is meer informatie te vinden over onze speltakken. In ons infoboekje is aanvullende informatie opgenomen m.b.t. onze groep (aanvullend op voorgaande informatie).

Blokhut ’t Gurke

Wij zijn heel trots op onze mooie locatie. Onze blokhut ligt in een mooie omgeving tussen Veldhoven en Knegsel. Onze blokhut ligt midden in de bossen. Ons buitenterrein beschikt voorts over een grote kampvuurcirkel en een groot speelveld. Een fantastische mogelijkheid dus voor het scoutingspel te spelen.

Klik hier voor meer informatie over onze blokhut.